Welkom

Welkom op de blog van Indira. Hier vertel ik regelmatig wat mij bezighoudt in de danswereld. Ik heb mijn eigen dansschool ID Dance, geef regelmatig workshops, doceer dans aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en coördineer de Dansplus-klas bij de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Daarnaast ben ik al jaren gelukkig getrouwd en moeder van drie bloedjes van kinderen.

zaterdag 29 januari 2011

Voorstellingskoorts

Wie er wel eens naar een dansvoorstelling geweest is, heeft wellicht een idee van wat zoiets in kan houden. Een amateur dansvoorstelling heeft veel dansjes, hippe muziekjes, leuke kostuums en af en toe een origineel intermezzo. Wij zijn inmiddels 5 shows verder; wijzer en meer ervaren. Toen ik in 1994 Beauty and the Beast bedacht, was het concept sprookje als doorlopend verhaal vrij nieuw. Voor ons volgde Tarzan, Mulan, Assepoester en Ariël, waarmee we tevens ons 10 jarig bestaan vierde. 

Kerstuitvoering
Dit jaar bestaat ID Dance 12,5 jaar en doen wij (voor een keer) een Kerstuitvoering; iets wat ik altijd al had willen doen en nu eenmalig de kans voor krijg. Het begint meestal met een idee, iets waar ik warm van word, een verhaal, een film of een musical. Deze keer was het lang zoeken. Nu voel ik de druk van mijn lieve werkgroep, tevens vriendinnen, die maar al te graag een thema willen horen. Uiteraard kan ik ons thema nog niet verklappen, stel je voor dat een van onze dansers een blog leest. Desillusie alom natuurlijk.


Geoliede machine
Het thema verraste me en daarmee mijn lieve vriendinnen. “Wat moeten we daar nu mee”, “ken ik helemaal” niet “tot nooit van gehoord”. De eerste vergadering in maart vorig jaar was er een vol verbazing en ongeloof. Maar trouw als ze zijn, stapte eenieder van de meiden weer in het werkgroep bootje. Wij zijn inmiddels als een geoliede machine, geldzaken/PR, begeleiders, uittypen, notuleren, assecoires, decor, kostuums, stoffen en spelers. Ieder zijn eigen taakje. De vergaderingen gaan in de zomer altijd goed gepaard met veel lekkers en veel lachen. In Januari besluiten we om het lekkers te halveren en wordt ik gesommeerd elke keer een agenda te hebben.

Dubbele cast
Als je een verhaal hebt, is dat natuurlijk slechts een basis. Wie wordt er wat, welke kostuums gaan we maken (vooral de ‘we’ klinkt geweldig wetende dat ik nooit verder gekomen ben dan een boxershort) en hoe gaan we de groepen indelen. Nu duurde Ariel ruim 3 uur en was dat echt veel te lang! Omdat we inmiddels ruim 40 groepen hebben, kunnen we helaas niet meer alle groepen in een show stoppen. Dus gaan we met een dubbele cast dansen.

Gevangen
Dan de spelers; hadden we de eerste jaren nog een heuse zoektocht en moest er veelal gebruik gemaakt worden van emotionele chantage, dit jaar boden mensen zichzelf aan. Nou ja… hadden we een prins al een keer gevangen tijdens een feestje door hem op een viltje zijn handtekening te laten zetten. En vonden we een andere charmante mannelijke hoofdrol binnen onze eigen vriendenkring! Kortom het is weer heerlijk ‘eigen’.


Stof gekocht
De kinderen (en tieners) zijn razend nieuwsgierig over wat hun rol gaat zijn. Wat krijgen ze aan, welke rol dansen ze en wat oh wat is het thema. We houden ze nog een maandje in spanning, kort voor de carnavalsvakantie openen we met een leuke thema week het voorstellingsseizoen. Ondertussen is de eerste stof alweer gekocht, doet vriendin heftige pogingen om de teksten verwerkt te krijgen en zit Jen alweer aardig in mijn hoofd. Mama lag alweer op de grond om patronen te tekenen en de eerste knipmama’s hebben aanstaande woensdag al een date. Heerlijk het ruikt, voelt en ademt voorstelling.

We houden je op de hoogte! 17 en 18 december lijkt zo ver weg maar voor je het weet, staan we er weer! ID Dance in de schouwburg. Leef je mee?

1 opmerking:

  1. he indira,
    je hebt schrijverstalent! Erg leuk om te lezen en veel dingen zijn ook erg herkenbaar. Blijf vooral doorgaan met je blog en met je dansschool natuurlijk. Want je hebt op deze manier een erg belangrijke, stimulerende rol bij heel veel kinderen.Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen