Welkom

Welkom op de blog van Indira. Hier vertel ik regelmatig wat mij bezighoudt in de danswereld. Ik heb mijn eigen dansschool ID Dance, geef regelmatig workshops, doceer dans aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en coördineer de Dansplus-klas bij de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Daarnaast ben ik al jaren gelukkig getrouwd en moeder van drie bloedjes van kinderen.

zaterdag 16 november 2019

December 2019

Nog een paar weekjes en dan is het weer zover; de Decembermaand. Voor veel mensen het lange wachten waard. Lichtjes, lampjes, versiersels, eten, warmte en samenzijn. Naast drukte, overwerk en last minute taakjes altijd een drukte van jewelste.

Vroeger was December een feest. Niet alleen omdat mijn ouders de koning en koningin waren van de lange rake gedichten maar ook omdat we een mooie jurk aan kregen, omdat oma dat wilde, en we zoveel mochten eten van wat we maar wilden. Warm, samen en voor mij/ons fijn. Toen ikzelf een gezin kreeg, zette ik die traditie voort, voor zover mogelijk. De nette jurk werd een joggingbroek omdat de oma van mijn kinderen niet veel gaf en geeft om prachtige jurkjes, maar wel om de tijd samen. Voor mijn schoonouders waren het altijd twee verplichte vrije dagen en dus een mooi moment om uit te rusten.

Klaar met Kerst

En toen werd mijn vader ziek. We hebben nog een kerst samen gehad in een fout huisje met veel plezier en vooral samen zijn. Toen papa overleed, was het nog lang geen kerst en werden we nog beter in het er samen voor elkaar zijn. Kerst werd nooit meer Kerst en hoewel we het probeerde, bleef het feestgevoel uit. Toen mijn zwager twee jaar later een paar dagen voor kerst overleed, was ik wel een beetje klaar met Kerst.

Incompleet

Vreemd, want ik ben dol op warmte. Van open haard, tot kachel van wollen dansbroeken tot warm bad. Tel mijn ‘tokkieliefde’ voor glitter en lichtjes hierbij op en dan zou het de maand van het jaar moeten zijn. Ik hou van samen zijn en heb de beste familie ooit, maar het incomplete gevoel blijft.

Lekker onderzoeken

Bij mijn schoonfamilie is kerst heerlijk. Lekker eten en de hele dag in je pyjama lopen is echt ‘My kind of Christmas”. Maar hoe lief, warm en geweldig ze zijn, het is een compleet gezin, waar ik me overigens volop onderdeel van voel. Toch is het ook een confrontatie met datgene dat wij helaas niet meer hebben; een compleet gezin. Mijn moeder en zus beiden alleen. Niet sneu of zielig, allesbehalve. De twee sterkste vrouwen ever, vol liefde voor ons, mij en het leven. Maar zonder die ene. Mijn moeder volop in het werk, meer dan fulltime en daarnaast trotse oma. Zusjelief werkende, genieten, verwerkend en onderzoekend. Want onderzocht heeft ze . Vol liefde, uitdaging, humor en vooral vette verhalen voor ons. 

Alles anders

Ik denk dat als je heel veel van iemand houdt, je altijd wil dat diegene gelukkig is. En dat is het nu precies was Kerst altijd zo naar maakt… of maakte want dit jaar is alles anders!

Nog steeds leuk

Zusjelief is gelukkig en hoe. In een keer was hij daar, tjee wat hebben we lang gewacht. En hoe spannend om te vertrouwen en je zusje zo te zien. Maar wat was en is het waard. Hij kwam, zag en overwon. Vorig jaar was onze nieuwste zwager al van de partij in de dansschool. Na een onwennig eerste bezoekje aan dé familie, was hij meteen ‘thuis’. Wat een uitdaging, langs moeders en twee zussen inclusief de zwagers. Met de zware taak vooral leuk gevonden te worden anders ging het feestje natuurlijk niet door. En leuk vonden we hem en vinden we hem nog steeds.

Ons krijg je er bij

Vorig jaar was kerst al een stukje leuker. Een ‘spontaan’ bezoekje van onze nieuwe zwager was er een van uitzinnige verliefdheid in combinatie met gedwongen enthousiasme. Onwennig zat hij tussen ons in aan de grote tafel en luisterde naar de gesprekken die naadloos in (en door) elkaar lopen als wij samen zijn. Respect voor zijn geduld. Maar tjonge wat een hoofdprijs krijgt hij; ons zusje, onvoorwaardelijke liefde in een prachtpakket. En tja, inderdaad… ons krijg je er ook bij.

Kom maar op

En die ons is nogal wat in december. Inmiddels is zwager thuis in de dansschool. Sterker nog, met zijn ‘hoofd-catering- taak was hij onmisbaar in juni. Vorig jaar was hij al een gouden hulp tijdens alle kerstshows en dit jaar mag hij, naast zijn eigen mega drukte, mee genieten met kerst met de fam.

Kerst 2019, wat ziet dat er anders uit met een gelukkig zusje. Wat voelt dat rijk, warm en zo ontzettend fijn. Dat is dus ook een kerstgevoel. Dus kom maar op december. Met je lichtjes, je vrolijkheden, je twaalf  kerstshows, je drukte, je samenzijn en je waarderen wat je hebt. 


Ik ben van de partij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten