Welkom

Welkom op de blog van Indira. Hier vertel ik regelmatig wat mij bezighoudt in de danswereld. Ik heb mijn eigen dansschool ID Dance, geef regelmatig workshops, doceer dans aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en coördineer de Dansplus-klas bij de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen. Daarnaast ben ik al jaren gelukkig getrouwd en moeder van drie bloedjes van kinderen.

donderdag 14 juni 2012

Voetbal... versus dans!


Een gewaagde blog, die ik schrijf terwijl Nederland tegen Duitsland voetbalt. Een tijdstip dat ik mijn mond moet houden en dus de perfecte tijd om een blog te schrijven.

Het staat overigens 0-1 en we zitten in de 29e minuut.

Achterin klagen
Mijn vriendin Adriënne en ik hebben veel gemeen. Ze is mijn soulmate op het gebied van uitdagingen, voorstellingen en onze rots in de branding bij ID Dance. We kennen elkaar hilarisch genoeg van het sporten. Ik viel in en zij stond te klagen achter in de les.  Er is niet heel veel veranderd, nog steeds staat ze trouw in de sportles, redelijk achterin en klaagt net zo hard als dat ze haar best doet. Heerlijk. We lachen erom.

Waar we niet om lachen is ons verschil van mening over sport. Dat ik van dansen hou, mag duidelijk zijn. Adriënne is een heuse voetbalfan. Niet op zondagavond, maar met het EK en WK verandert ze in een enge oranjefan.

Klokslag 8 uur
Ten tijde van SYTYCD mag er niet gebeld worden tussen 20.00 en 22.30 uur, of het moet dringend zijn, dan bellen we in de 9 minuten pauze. Regelmatig gaat dan ook de telefoon klokslag 20.00 uur en neem ik lachend op. Ach ik ben reuze fan maar voor dringende zaken, praat ik er wel eens doorheen.

De tijd van EK is weer aangebroken. Adriënne zit in Beek, waar het ‘hol van de familie van Leeuwen’  opengesteld wordt voor de vaste fans. Adriënne plant haar week hierop. Kids worden opgevangen…

Oeps 36e minuut… geen strafschop en een prachtredding volgens de commentator. Roel denkt er anders over en zit mokkend naast me. Juf Carmen, ook gezellig bij ons op de bank, schijnt er ook best verstand van te hebben,….zegt nu dat we naar huis kunnen. Het is 2-0… poep.

Als ze winnen
Waarom Adriënne mij zo irritant vindt, is het feit dat ik geen bal om voetbal geef gedurende de strijd, ik lach erom, plaag ze ermee, doe bijdehand en heb net zelfs met Carmen haar onder valse voorwendselen gebeld TIJDENS de wedstrijd. Maarrrrr, als ze dan winnen (wat hem niet gaat worden vanavond vrees ik) dan ga ik los. Ik verf mijn haar oranje, leer alle voetbalhits uit mijn hoofd en praat alsof ik er verstand van heb. Irritant dus.

Altijd al gedaan. Roel voetbalt al zolang we bij elkaar zijn, kijken doe ik sporadisch (lees: nooit) of als de zon heel fel schijnt en ik niets te doen heb. Maar bij de voetbal-uitjes, voetbalfeestjes en voetbal etentjes, ben ik van de partij. Dan heb ik het reuze naar mijn zin.

Huntelaar
Toch voel ik wel een beetje mee met die voetballers, Huntelaar zit nu op de bank te balen. Hij is niet opgesteld, hij kan volgens mij (maar ook volgens mijn voetbal-verstand hebbende vriendin) best goed voetballen. Toch moet hij op de bank. Vroeger (…) toen ik in een leuke dansgroep zat, werd er tijdens de les gewerkt aan een choreo. Pas kort voordat een optreden in aantocht was, werd de plaatsing bekend gemaakt. Pfff spannend wie zou

…weer een redding van de keeper. Adriënne smts TIJDENS voetbal, ze baalt dus echt. Het is rust… 0-2 best erg…

Afijn… wie zou er vooraan mogen staan, wie mag dat duet dansen en wie oh wie het solo stuk. Het antwoord was vrijwel altijd hetzelfde; onze vriendin Petra danste de moeilijke mooie stukken, de technische wonderen danste de duetten en ik deed ook leuk mee. Ik wist het eigenlijk altijd wel. Ik danste leuk maar de echte danseressen hadden iets hogere en mooie benen.

Niemand klaagt
Stom dat je het eigenlijk weet maar toch een beetje teleurgesteld was en toch NOG harder je best ging doen om te laten zien wat je kon. Doel bereikt lijkt me. Met voetbal gaat het vast net zo, de ‘choreograaf’ bepaald welke ‘dansers’ op welke positie staan. Niemand klaagt en iedereen gelooft in de werkwijze en gedachtegang van de ‘coach’.

Nu ik zelf ook ‘coach’ mag zijn, probeer ik regelmatig te wisselen. Maar inderdaad op cruciale momenten kies je ‘spelers’ die standvastig zijn en stabiel.  Natuurlijk vind ik de andere spelers net zo leuk en goed maar er moeten keuzes gemaakt worden. Maar na het kijken van mijn ‘collega’ Bert, ga ik het anders doen. Luister naar je publiek; wissel van Persie. Hij is moe (hoor ik) en Huntelaar heeft ‘goals’ op zijn voorhoofd staan. Jullie zullen nog verrast zijn van mijn nieuwe opstellingen.

De tweede helft start… ik ga duimen. Anders heb ik het hele EK niemand meer te plagen… hopelijk kan mijn vriendin nog grapjes maken na vanavond…..

1 opmerking:

  1. Nou niet alleen als coach doe jij het prima maar ook als blog schrijfster mag je er wezen hoor!!
    Mijn dochter zit nu ruim een half jaar op iddance en geniet hier met volle teugen van maar ook wij als ouders vinden het top hoe het bij jullie aan toe gaat en wat een creatieveeteit zoals nu ook weer het filmpje super leuk !!
    Indira bedankt en ga vooral zo verder dan maak je een hoop mensen gelukkig !
    Maar nu eerst vakantie en geniet daar van je hebt het verdiend ;-)groetjes Mirjam Korstjens (moeder van Roos Weeren )

    BeantwoordenVerwijderen